داک داک گو چیست؟

داک داک گو چیست؟

داک داک گو ( DuckDuckGo) یک موتور جستجوی وب مثل یاهو و گوگل و غیره می باشد.

موتور جستجوی DuckDuckGo از سال ۲۰۰۸ میلادی شروع به کار کرد.

داک داک گو حریف مقاوم گوگل می باشد و یکی از نکته های اساسی این موتور این می باشد که به یوزرهایش را بازرسی نمی‌کند ( به ادعای خود) و به حیطه خصوصی آن ها احترام می گذارد.

در صفحه سیاست حریم این موتور گفته شده که هیچ داده های شخصی ای را گرد آوری نکرده و به اشتراک نمی‌گذارد.

علی رغم بقیه ی موتورهای جستجوگر، در سیاست داک داک گو نقل شده است که تاریخچه جستجوهای یوزرها را درج نمی‌کند.

فیلترینگ در داک‌ داک‌ گو ( DuckDuckGo)

از خصوصیت های جستجو در این وبگاه می‌توان به روند جستجوی کلمه های حاوی ابهام در آن اشاره نمود.

علی رغم بعضی از روندهای دیگر جستجو که بر مبنای بهترین نتیجه ها در صفحه اول فعالیت می‌کنند.

داک داک گو ( DuckDuckGo) سعی می‌کند تمام معنی های متعدد یک کلمه تفسیر پذیر را در صفحه اولش جای می دهد تا نتیجه های صفحه اول به یک مفهوم ویژه جانب گیری نداشته باشد.

علاوه بر این یوزرها را هدایت می‌کند تا هدف خود را بهتر بیان کنند.

منبع های بهره گیری شده برای تهیه نتیجه های جستجو در داک داک گو وسیع هستند و از بینگ تا دانشنامهٔ پوکمون را حاوی می‌شوند.

داک داک گو در آذر سال ۱۳۹۵ در ایران فیلتر و از دسترس خارج شد.

علت های فیلترینگ هنوز معین نمی باشد منتها در ۹ اردیبهشت سال ۱۳۹۷ از فیلتر خارج شد.

سیاست داک داک گو ( DuckDuckGo) در تبلیغات

مسلما DuckDuckGo هم حق کسب درآمد از تبلیغ ها را برای خود محفوظ می‌داند منتها از تاریخچه جستجو و کوشش های آنلاین یوزرها در جهت روانه ساختن توده ای از تبلیغات به سمت آن‌ها بهره گیری نمی‌کند.

با این حال حتی چنانچه DuckDuckGo را به عنوان موتور جستجوی خود انتخاب کنید به این مفهوم نمی باشد که از هرگونه مانیتورینگ در امان می باشید چرا ؟

چون بسیاری از وبسایت ها با هدف های مختلف اقدام به این کار می‌کنند منتها خبر خوب این می باشد که DuckDuckGo با عرضه دادن یک افزونه‌ تازه برای این دشواری هم راه حلی عرضه داده شده است.

این افزونه با مرورگرهای کروم، سافاری و فایرفاکس سازش کامل دارد و نه فقط بازدارنده از ردگیری یوزرها از طریق وبسایت هایی مثل فیسبوک، گوگل وغیره می‌شود بلکه به صورت اتوماتیک آن ها را به وبسایت‌هایی با پروتکل رمزنگاری شده‌ HTTPS هم راهنمایی می‌کند تا امنیت بیشتری زمان وبسایت گردی برای یوزر مهیا شود.

عمل شگفت آمیز گوگل کروم

گوگل به تازگی در عملی پیش‌ بینی نشده ، با منتشر کردن تازه ترین ورژن از کروم ، داک داک گو را به‌ لیست موتورهای جست‌و‌‌جوی پیش ‌فرض مرورگرش ملحق کرده.

در گوشه ورژن تازه کروم و ساختن تعدادی از توسه های امنیتی و تحولات جزئی ، یکی از اساسی ترین نکته های پیوسته به این ورژن ، ملحق شدن موتور جست‌و‌جوی داک داک گو (DuckDuckGo) به لیست موتورهای جست‌و‌جوی پیش‌فرض گوگل کروم و قرار گرفتن درکنار نام‌هایی مثل گوگل ، یاهو و بینگ می باشد.

شگفت انگیز نیست؟

علت محبوبیت داک داک گو چیست؟

DuckDuckGo قبل از هر چیز ، به علت امنیت بالا و ارزش بسیاری که برای حیطه خصوصی یوزر قائل می‌شود، محبوب می باشد.

مطابق ادعای وبسایت تک‌کرانچ ، این موتور جستجو در سکوت کامل خبری به کروم ملحق شده است و یوزرها با تحلیل لیست تحولات موجود در آپدیت تازه ، از آن با خبر شده‌اند.

داک داک گو ‌اکنون در ۶۰ کشور جهان برای یوزرهای کروم در دسترس قرار گرفته.

به دلیل تمرکز مخصوص بر روی حیطه خصوصی یوزرها ، گسترش ‌دهندگان مرورگر داک‌داک‌گو ( DuckDuckGo) ، اکتبر سال قبل اعلام کردند که در روز ۳۰ میلیون جستجو در داک داک گو شکل می گیرد.

ویژگی های بهره گیری از داک داک گو ( DuckDuckGo)

۱- داک داک گو ( DuckDuckGo) برای سرچ دقیق تر نتیجه های آن از منبع های متعددی بهره گیری می کند از جمله:

-پایگاه داده موتور جستجوگر بینگ (Bing)
-دانشنامه جهانی ویکی پدیا برای پیوستگی دادن بین موضوع های متعدد و عرضه نتیجه های پیوسته با موضوع مد نظر یوزرها.
-سرویس یوتوب (YouTube) برای یافتن کردن های پیوسته.
-سرویس Wolfram Alpha که خود یک موتور جستجوگر با هوش مصنوعی بالا می باشد.
-داده های موجود در پروفایل یوزرها که در شبکه های مجازی مثل فیس بوک ، توییتر ، گوگل پلاس وغیره وجود دارد و داده هایی که از طریق ربات جستجوی فردی Duck Duck GO در وب یافت و ذخیره سازی شده‌اند.

۲- بهره گیری از یک انتقال امن
۳- توانایی بهره گیری از موقعیت جغرافیایی سفارشی
۴ – عدم فراگیری تبلیغات
۵- سرچ صوتی

عیوب داک داک گو ( DuckDuckGo)

نتیجه های جستجو در آن مثل گوگل صفحه بندی نمی باشد تا یوزر بتواند بعد از مرور یک صفحه ، به صفحه بعدی برود لیکن آجاکسی می باشد یعنی همزمان با پیمایش و حرکت به سمت پایین صفحه ، نتیجه های جستجو به صفحه بعدی نشان داده می شود که درست نمی باشد چون امکان دارد یوزر برای عبارت مورد جستجوی خود ، سه صفحه را امروز مشاهده کرده باشد و بخواهد با درج نشانی صفحه چهارم به بعد ، آن ها را در هنگام دیگری ببیند که میسر نیست.